top of page
  • תמונת הסופר/תקורלי

על פונטים וטיפוגרפיה

טיפוגרפיה היא אחד הכלים החשובים לנו כמעצבים גרפיים, באמצעותו נסדר את הטקסטים שלנו ונשדר מסרים מסוימים בצורה חזותית. במושג ״טיפוגרפיה״ כלולים מלאכת סידור האותיות, בחירת פונטים, בחירת משקל, גודל האותיות, אורך השורה, הרווח בין המילים והאותיות וכן צמדי האותיות.


באמצעות רכישת מיומנויות טיפוגרפיות נוכל, כמעצבים גרפיים, לעצב בצורה מקצועית את הטקסטים המופיעים בעיצובים שאנחנו מעצבים בין אם זה אתר, לוגו, ברושור, שלט חוצות או כל פורמט אחר.


יש שיטות שונות המגייסות את מלאכת הטיפוגרפיה לצורך העברת המסרים וזהו כלי חשוב בעולמנו אשר נשלט על ידי מסרים פרסומיים במדיות השונות.


המעצב הגרפי משתמש המון בפונטים בשלל הפרויקטים העיצוביים שלו. כאשר זה נעשה נכון, מתקבלת אחידות עיצובית שהופכת את הטקסט לנעים ונגיש לקריאה. בלימודי עיצוב גרפי מלמדים על חשיבות האחידות ועיצוב הטקסט שמעניקה לנו הרמוניה כאשר יש בו מרווחים אחידים, פרופורציה ותמונה כללית אחידה.


אותה האסתטיקה וההרמוניה יכולה להתבטא בסוגים שונים של פונטים אשר שונים מאוד אחד מהשני. אך כל אחד מהם כולל בתוכו את אותם עקרונות טיפוגרפיים שעליהם דיברנו.


מושגים בטיפוגרפיה


ישנם שלושה מושגים שחשוב להכיר בכל הנוגע לעיצוב עם פונטים, והם משקל, לדינג וקרנינג.


משקל כאשר אנחנו מסתכלים על טקסט, אנחנו רואים תמונה המורכבת גם מהחלקים של האותיות עצמן וגם מהמרווחים הלבנים בתוך האותיות וביניהן. משקל הוא העובי של האותיות - ככל שנוסיף להן יותר משקל, כך נרחיב אותן על חשבון החללים הלבנים. יש משקלים רבים, ואלה העיקרים שבהם: לייט, רגיל, בולד, שחור, נטוי וכו׳.


לדינג זה המרווח בין השורות, וחשוב לדייק בו כאשר מעצבים בלוק של טקסט. לדינג גבוה מידי אומר שיש יותר מידי שטח לבן בין השורות וזה עלול להקשות על הקריאה, ולדינג נמוך מידי אומר שהשורות צפופות מידי.

הטריק הוא למצוא את הלדינג המושלם - לא גבוה מידי ולא נמוך מידי.


קרנינג המרווח בין צמדי אותיות נקרא קרנינג וחשוב לשים לב אליו כאשר משתמשים בפונטים. ישנם שילובי אותיות בעייתיות שדורשות טיפול פרטני כדי שהקרנינג ביניהן יהיה טוב ומוצלח. לדוגמא בין האותיות ג׳ ו־ד, או בין הספרה 7 ו־4. אם אתם משתמשים בפונטים מקצועיים רוב הסיכויים שמעצב הפונט כבר דאג לקרנינג בין כל האותיות כך שאתם יכולים להיות רגועים שהקרנינג יהיה מוצלח.


אמנם בלימודי עיצוב גרפי לא תמיד מלמדים טיפוגרפיה אבל עדיין חשוב ללמוד איך להשתמש בפונטים ובטיפוגרפיה בצורה נכונה בעיצוב שלנו.



המאמר נכתב בשיתוף "פונטימונים"


רוצים לשמוע על משמעות הפונט בעיצוב לוגו ? כנסו לכאן !

359 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page