חוזה עבודה לפני הכל!

למה חוזה עבודה כל כך חשוב למעצב גרפי? כי הוא שומר עליכם והוא מבהיר ללקוח מה הציפיות והמגבלות שלכם וזה כל כך חשוב להציב אותם כבר מההתחלה.

אנחנו לרוב יוצאים מלימודי עיצוב גרפי עם המון כלים לעיצוב אך ללא כלים או ידע בניהול עסק או בהתמודדות מול לקוחות.

אם לא קראת את המאמר על התמודדות מול לקוחות אתם מוזמנים לקרוא כאן, זה סופר חשוב!


מטרת החוזה היא לשמור עליכם מכל בעיה שעלולה לצוץ ולרוב החוזה "נכתב בדם". טוב, דם זה קצת דרמטי אבל נכתב בהרבה עצבים ולפעמים אפילו דמעות - תאמינו לי.


החוזה צריך לכלול את כל המידע שהכי חשוב לך שהלקוח ידע - כמה סקיצות הוא מקבל? כמה זמן עבודה הוא זמן סביר? כמה סבבי תיקונים יש לו? האם הוא מקבל ספר מותג בסוף התהליך? ומה לגבי רכישת תמונות וגופנים?


כדי למנוע אי נעימויות נכתוב הכל במסמך מסכם אחד. נכניס לשם את כל המידע החשוב הזה ונוודא שהלקוח קורא אותו וחותם עליו לפני שנתחיל לעבוד.



מה חוזה צריך לכלול?

  • פרטי הלקוח: שם החברה, שם איש הקשר, טלפון, כתובת מייל, כתובת בית (כזו של דואר ישראל, למקרה שנרצה להגיש נגדו תביעה) ועל שם מי הקבלה / חשבונית

  • האם יש צורך במקדמה ואם כן על איזה סכום?

  • תאריך החוזה והתוקף שלו (אחרת יבואו בעוד שנה ויבקשו להמשיך עם ההצעה הזו).

  • כמה סקיצות הלקוח מקבל

  • כמה סבבי תיקונים לכל מוצר

  • כמה יעלו לו סקיצות או עיצובים נוספים

  • כמה זמן זה זמן עבודה סביר?

  • תוך כמה זמן יש להעביר תשלום?

  • מה הם תנאי התשלום?

  • מה קורה אם מבטלים באמצע עבודה?

  • האם לקוח מקבל קבצים פתוחים?

  • האם השירות שאתם נותנים כולל גם שירותי דפוס?

  • האם הלקוח מקבל את הגופנים/תמונות?


אל תשכחו ללמוד מכל מפגש עם כל לקוח ולעדכן את החוזה בהתאם!!


בכל מקרה אתם לא מתחילים לעבוד בלי חוזה. פשוט לא ולא משנה מול מי. החוזה הזה כאן כדי לשמור עליכם ואם לקוח לא יחתום על זה שהוא קרא ומאשר אתם עלולים להפסיד הרבה יותר ממנו.

אני יכולה לספר לכם על פאב מאוד מוכר מהאזור בו אני גרה שהזמין ממני לוגו חדש.

פנה אלי המנהל ואמר שהבעלים ביקש ממנו למתג מחדש את המקום. אני מכירה את הפאב ויצאתי אליו לא מעט פעמים אבל את המנהל הזה לא הכרתי.

אמרתי לו שאין בעיה, שלחתי לו הצעת מחיר וביקשתי שיחתום' יעביר את דמי המקדמה ואז נתחיל.

המנהל אמר לי שאין לו זמן להתעסק עם טפסים אבל הוא מאשר. התעקשתי. אמרתי לו תקרא ותאשר לי, אפילו בווצאפ. אישר. עשיתי צילום מסך ושמרתי את הקובץ. מזל שעשיתי את זה.

את דמי המקדמה אמר שיעביר בראשון. עד כאן סבבה.

במוצ"ש קיבלתי ממנו הודעות: "מה קורה?? למה את מחכה?!"

עניתי לו שאני מחכה למקדמה. התגובה הייתה: "בסדר, מחר".

הגיע ראשון, הוא פנה אלי שוב על הבוקר, אמר שהוא שלח את הבקשה למנהל והוא יעביר את המקדמה בקרוב אבל שאשלח לו סקיצות כי הוא ממהר. היה נשמע כנה ובאמת בלחץ. במחשבה כי המקדמה בדרך, אמרתי לעצמי שאתגמש הפעם כי "שווה לי" בשביל הלקוח הזה. כמה שטעיתי.


שלחתי לו סט סקיצות ובדקתי מה קורה עם המקדמה. הוא בתגובה ענה "אהה הבוס לא העביר לך? אבדוק איתו בקרוב".

בינתיים עובר עוד יום והוא שולח רשימת תיקונים שלא מביישת רשימת קניות בסופר אחרי בידוד של שבועיים.

"הכל טוב ואין בעיה" אני אומרת לו רק שקודם יסדיר את המקדמה. "כן כן, כבר אתפנה לזה".

בשלב הזה הבנתי שמשהו לא תקין כאן.

אמרתי לו "אין בעיה, אז אני אתפנה לזה כשתעביר את המקדמה."

כאן הוא התחיל לכעוס ולדבר על זה שאני רק רוצה את הכסף ושהוא לא מתכוון לשלם מקדמה בכלל.

עניתי לו ברוגע שהוא חתום על חוזה. והוא בתגובה עונה שלא חתם על כלום.

זוכרים שאני כתבתי לו לקרוא ולאשר ועשיתי צילום מסך? אז הנה למה זה חשוב - גללתי למעלה כדי לתייג את ההודעה שלו והוא מחק אותה.

אמרתי לו שרואים שהוא מחק והוא אמר לי "תוכיחי! אני לא חייב לך כלום כי לא אישרתי אף חוזה."


כמובן ששלחתי לו את צילום המסך. הוא שתק.

פניתי למנהל שלו ודרשתי את דמי הביטול כמו שכתוב בחוזה. המנהל לא היה מרוצה אבל שילם וככה ניצלתי מבזבוז זמן והפסד של כסף. הכל בזכות החוזה.


תמיד דרשו מהלקוח לקרוא ולכתוב שהוא קרא ומאשר והכל חייב להיות מתועד במייל או בווצאפ עם צילום מסך. ושומרים את זה לעולמי עד.

אני לא יכולה להדגיש את זה מספיק - לא מתחילים עבודה לפני שמחתימים את הלקוח!!! גם אם הלקוח הוא חבר. גם אם אתם מכירים אותו. גם אם הוא לקוח חוזר.

המסמך הזה מגן עליכם מול הלקוח, גם אם תגיעו לבית משפט.


שלא יהיה לכם ספק - יהיו לקוחות שיתעקשו ויגידו "הנה אני מאשר לך, לא צריך לחתום". - אז כן צריך ואתם צריכים להתעקש על זה. לא מתחילים לפני שחותמים ובמידת הצורך גם מעבירים דמי מקדמה.


רוצים לקרוא על איך לסיים לימודי עיצוב גרפי ולהיות מעצב על חלל? מוזמנים לקרוא כאן!.

בהצלחה!


35 צפיות1 תגובות