top of page
  • תמונת הסופר/תקורלי

"אבל הצבעים שונים מהמחשב!" או ההבדלים בין RGB ל- CMYK

עודכן: 6 באפר׳ 2021

אני יודעת שזה נשמע סינית, מבטיחה להסביר הכל בעוד רגע. לא מעט פעמים נשאלתי למה הלוגו במחשב נראה בצבע מסוים ואחרי ההדפסה הצבע קצת (או מאוד) שונה. ההבדל הזה נובע משלושה דברים עיקריים: 1. בניית קובץ נכון 2. צבעי המסך (RGB) 3. צבעי דפוס (CMYK) ישנה סטייה של של עד 7% (ברוב הגדול של בתי הדפוס) בין המסך למדפסת. אתם בטח תוהים למה, ובכן מדובר בשתי מדיות שונות. המסך שלנו בנוי בצבעי RGB (הפירוש הוא - Red-Green-Blue). זה בעצם נורות קטנות (מאוד) שממוקמות בצורה מאוד צפופה על המסך ויוצרות יחד את כל שילובי הצבעים בעולם - הצבע עושה חצי מהעבודה והמוח שלנו עושה את החצי השני ע"י השלמת הצבעים אוטומטית. הנורות הקטנות יושבות בצורה צפופה אחת ליד השנייה בסטים של שלושה צבעים בכל פעם. אם במסך שלנו ידלקו רק הנורות הכחולות והאדומות אנחנו נראה את הצבע הסגול, אם במסך ידלקו הנורות הירוקות והאדומות נראה צבע צהוב, אם במסך ידלקו כל הנורות יחד נראה צבע לבן וכו'. העין שלנו רואה את השילובים ומשדרת למוח איזה צבע אנחנו רואים. כשמדובר בצבעי CMYK אנחנו מדברים על צבעי דפוס - זה אומר שאין כאן "אשליה" (באופן יחסי, כי צבע הוא רק תחושה המוח שלנו מקבל, מוזמנים לקרוא על זה במאמר על גלגל הצבעים). המדפסת עובדת על 4 צבעים: האות C מייצגת את הצבע ציאן (סוג של כחול) האות M מייצגת את הצבע מג'נטה (סוג של אדום - ורוד) האות Y מייצגת את הצבע צהוב. האות K מייצגת את הצבע שחור. המדפסת מתייחסת לכל צבע לפי אחוזים וככה היא בונה את הצבעים: רוצים תכלת? המדפסת תוציא 40% ציאן, השאר הוא הצבע של הדף עליו מדפיסים, לרוב הוא לבן וככה קיבלנו תכלת. רוצים צבע סגול בהיר? המדפסת תוציא 20% ציאן + 30% מג'נטה והשאר - לבן והנה, יש לכם את הצבע המבוקש.

יצירת שחור, אגב, היא בדיוק ההפך בצבעי מסך - אם בצבעי מסך נערבב את כל הצבעים יחד ונקבל לבן, בצבעי דפוס נערבב את כל הצבעים יחד ונקבל שחור. כך יוצרים צבעים במדפסת. כדי ליצור צבעים מיוחדים כמו זהב או כסף מבריקים, צבעים זוהרים ועוד, עובדים עם צבעים מיוחדים, אבל זה כבר נושא אחר. אז אחרי שהבנו איך עובד המסך ואיך עובדת מדפסת - בואו נדבר על ההבדלים. תפקידו של המעצב הגרפי הוא לבנות נכון את הקובץ, בין אם מדובר בעיצוב לוגו, עיצוב פלייר או עיצוב אתר אינטרנט, כל מוצר צריך להתאים ליעד שלו - מסך או דפוס. מוצר שיורד לדפוס צריך להיבנות במיוחד לדפוס ובצבעי CMYK (זה תפקידו של המעצב הגרפי), קובץ שלא יבנה ככה או יבנה עם צבעי מסך וירד לדפוס - הבדלי הצבע עלולים להיות משמעותיים יותר, למשל, צבע ירוק זוהר שהופיע בעיצוב על המסך יראה כמו ירוק בהיר ולא זרחני בדפוס, טורקיז בהיר עלול לקבל גוון כהה וכו'. "אבל המעצב שלי בנה את הקובץ בסדר ועדיין יש הבדלי צבע" אז נניח שהמעצב שלך בנה לך קובץ מתאים לדפוס בצבעי CMYK יש עוד עניין אחד - המרת הצבעים בין מה שרואים על המסך לבין מה שהמדפסת יכולה להפיק. כתבתי קודם - עם צבעי מסך אפשר להגיע לכל צבע שתרצו - בדפוס זה יותר מוגבל ולכן המדפסת חייבת להתאים את עצמה לצבעים של המסך - קרוב ככל הניתן. לרוב, אם הקובץ נבנה נכון לא תהיה סטייה ולא תוכלו לראות הבדל אבל לפעמים המדפסת לא תדע לדייק את הצבע שהגדרנו לה וכאן יווצרו הבדלי צבעים. זה לא ששלחתם פלייר צבע ורוד וייצא לכם פלייר בצבע בורדו אבל יכול להיות שהורוד יהיה טיפה יותר כהה או יותר בהיר. יש גם הבדל בין המסכים, יכול להיות שהלוגו יראה במסך שלי בהיר יותר ובמסך שלך כהה יותר או ירוק יותר למשל, זה תלוי בכיול המסך (כיוון הצבע). כנ"ל לגבי מדפסות. אותו פלייר יכול לראות שונה בין 2 מדפסות שונות - גם זה "באשמת" הכיול. אז מה עושים עם זה? לרוב זו לא דאגה שצריכה להיות לכם, אם הקובץ בנוי כמו שצריך הצבע אמור להיות בסדר ורוב בתי הדפוס מתחייבים לסטייה של לכל היותר עד 7% וזה אחוז מאוד נמוך, אבל אם אתם דואגים לדיוק הצבע תבקשו מבית הדפוס הדפסת דוגמא, זה יכול לעלות כמה שקלים אבל זה ייתן לכם שקט נפשי. עוד דרך להתמודד עם אי הוודאות - ואולי הנכונה ביותר - היא ללכת לבית הדפוס ולבקש לראות את טבלת הפנטון שלו. פנטון הוא בעצם הצבע במספרים - כמה אחוז מכל צבע נדרש כדי ליצור את הצבע הנבחר. את הצבע הנבחר יש למסור למעצבת הגרפית שלכם והיא תתאים את הצבעים לפי בקשתכם (לרוב המעצבים הגרפיים אין פנטונים קבועים בגלל שהצבעים משתנים בין כל מדפסת וכל בית דפוס).

אם רמת הדיוק של הצבע קריטית לכם - שווה את הזמן, ככה לא תפספסו את הצבע המושלם שלכם. יש לכם עוד שאלות לגבי צבע או הדפסות? מוזמנים לשאול! רוצים לדעת מהו גלגל הצבעים? הנה המאמר בשבילכם.

937 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page