top of page
  • תמונת הסופר/תקורלי

גלגל הצבעים - למה אני כבעל עסק צריך להכיר אותו?

עודכן: 17 במרץ 2021

למה אני צריך אותו? איך הוא מקדם את העסק שלי? חלקכם כבר מכירים אותו, למדתם עליו בשיעור אומנות בבית הספר, הילדים שלכם חזרו הביתה עם הציור המוכר של הגלגל הזה עם כל צבעי הקשת ואם לא- חשוב שתכירו! לגלגל הזה יש המון חוקיות והעבודה איתו יכולה לעזור לכם לא מעט בבחירת הצבעים לאווירה שהעסק שלכם ישדר. לפני שנתחיל בהרבה מידע בואו נבין את הבסיס - מה זה בכלל צבע? צבע בהגדרתו המילונית הוא תחושה הנוצרת במוח - כאשר צופים בעצמים מסוימים, העין קולטת את האור הנפלט מאותו אובייקט וחוש הראיה משדר למוח שלנו איזה צבע אנחנו רואים. לכל צבע יש פיגמנט (החומר המשפיע על צבע האור שאנחנו רואים) והוא מורכב מחלקיקי צבעים שונים. כל אחד מהחלקיקים הוא אחד מחמשת צבעי היסוד. צבעי היסוד הם חמישה צבעים אשר לא ניתן להגיע אליהם ע"י ערבוב של צבעים שונים. צבעי היסוד כפי שאנחנו מכירים אותם הם: כחול (ציאן - בשפה המקצועית), אדום (מג'נטה - בשפה המקצועית), צהוב, שחור ולבן. ישנה חלוקה בין שני סוגים של צבעי יסוד - הראשונה היא צבעי מסך וטלוויזיה שעובדת בשיטת ה-RGB והשנייה היא צבעי דפוס שעובדת בשיטת ה- CMYK (מאמר מפורט בנושא יעלה בקרוב). אז מה זה הגלגל הזה? בשנת 1704 גילה אייזיק ניוטון כי אם מפרידים את צבעי הקשת - נראה שהם מתבססים בעצם על אותם צבעי היסוד ומהחיבור בין הצבעים. גלגל הצבעים הוא למעשה הפרדה של אותם צבעים בקשת והוא נוצר כדי שנבין איך החיבורים האלו עובדים. בואו נדמיין 3 עיגולים- אחד בתוך השני. בעיגול הפנימי ביותר נמצאים שלושת הצבעים העיקריים- אדום, צהוב וכחול. 


*השחור והלבן אחראים על הכהות והבהירות של הצבע אך לא נראים בגלגל הצבעים הבסיסי.* בעיגול הבא ניצור שילובים של צבעי היסוד שנקראים הצבעים המשניים: אדום + כחול = סגול | צהוב + אדום = כתום | כחול + צהוב = ירוק ובעיגול הבא אחריו ניצור את החיבורים בין צבעי היסוד לצבעים המשניים, שנקראים שלישיים: אדום+כתום | אדום + סגול | כחול+ ירוק |  כחול + סגול | צהוב +כתום | כתום + ירוק.



 

עכשיו כשאנחנו מכירים את גלגל הצבעים - בואו נלמד את החוקיות שלו. בכדי ליצור צבעוניות הרמונית למיתוג העסק שלך מומלץ להיעזר בחוקיות הזו:


מונוכרום: מונו- אחד, כרום- צבע (Monochromaric). צבעוניות שבנויה על צבע אחד וגווניו למשל- כתום בהיר, כתום כהה, כתום אדום וכו.











צבעים משלימים (Complementary):

כאן ניתן להסתכל בגלגל הצבעים שיצרנו- לכל צבע בגלגל יש צבע שנמצא בדיוק מולו, זה הצבע המשלים שלו. הצבעים המנוגדים מאוד מחמיאים אחד לשני למרות או אפילו בגלל הניגודיות שלהם ולרוב נעימים בעין. כמובן שאפשר ואפילו מומלץ לשחק עם הגוונים של אותם צבעים, למשל במקום לקחת צהוב וסגול אפשר לבחור בסגול בגוון כהה ובצהוב עדין. הניגודיות שלהם נותנת מראה דרמטי יותר משאר השילובים ויכול להבליט מאוד דברים מסוימים בעיצוב שלכם.






צבעים מקבילים - "שכנים" (Analogous): גם כאן ניתן להסתכל בגלגל הצבעים שיצרנו-  צבעים היושבים אחד ליד השני בסמיכות יוצרים צבעוניות נעימה שמשתלבת טוב יחד. למשל ירוק, טורקיז וכחול זה שילוב נעים, זה לא מונוכרומטי אבל נותן אפקט דומה יחסית של רוגע והרמוניה.







צבעים חמים

כל צבע בגוון אדמה ואש נחשב צבע חם, בד"כ הצבעים יהיו אדום, צהוב, כתום וכל הגוונים שלהם. צבעים קרים כל צבע שהגוון שלו מזכיר מים קרירים נחשב צבע קר- כחול, ירוק, סגול וכל הגוונים שלהם.




הצבעוניות חשובה מאוד בשביל להכתיב איזה אווירה אתה רוצה שהעסק שלך ישדר. לכל צבע יש השפעה פסיכולוגית, בין אם במודע או לא, על כל צופה. זה יכול להשתנות לפי אנשים מסויימים אך לרוב הצבעים ישדרו את אותו הדבר, למשל: אדום ישדר תשוקה, אהבה או משהו סקסי ואולי במקרים מסויימים כעס. ורוד ישדר מתוק, יפה, נשי אולי אפילו ילדותי. כתום ישדר אנרגיה, אושר ותחושה חמימה. צהוב ישדר אושר, תקווה, קיץ וחמימות. ירוק ישדר התחלות חדשות, משהו רענן, שפע או טבע. כחול ישדר משהו רגוע, ים ולפעמים גם חורף. סגול ישדר יצירתיות, עושר, רומנטיקה ומיסטיקה. חום ישדר טבעיות, יציבות ואפילו סתיו. קרם או בז' ישדרו רגוע, אלגנטיות וטוהר. אפור ישדר אלגנטיות, שמרנות, פורמליות ואולי סולידיות. שחור ישדר משהו מסתורי, אלגנטי ואולי לפעמים קודר. לבן ישדר ניקיון, משהו עדין ואולי אפילו טהור.

עוד טיפ שיכול לעזור- איך המקצוע שלך עוזר בבחירת הצבע? כיום כמעט כל מקצוע מוגדר בצבע, למשל רפואה מאופיינת בגווני אדום- לבן. רפואה אלטרנטיבית מאופיינת בגוונים טבעיים, רכים ומרגיעים: כחול- טורקיז- ירוק- חום. תחום האפייה והבישול יאופיין בצבעים הקשורים לאוכל: אדום -  כתום –  חום – ורוד -  לבן – ירוק. תחום ההייטק לרוב יאופיין בצבעים מתכתיים יותר. עיסוק עם ילדים יאופיין בצבעים שימשכו אותם יותר ולכן הצבעים צריכים להיות גווני בייבי (בהירים), עדינים וצבעוניים. כמובן שאפשר "לשבור" כל הגדרה ולהכתיב את הצבעוניות מחדש אבל קחו בחשבון שהצבעים האלו כבר מובנים במוח שלנו בהקשרים ישירים למקצוע וזה עשוי להקל עליכם בבחירת הצבעוניות. גלגל הצבעים נוצר כדי שנעזר בו ובחוקיות שלו  אבל לשבור אותו יכול להיות חלק מהחדשנות של העסק שלך, אם זה מה שאתה מחפש כמובן!

933 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page